"การฝึกมโนมยิทธิ" หลวงพ่อฤาษีลิงดำ มีผู้โพสลงในเว็บ mrnoothai.blogspot
kittinaja - 13/7/08 at 15:50

วันพฤหัสบดี, กุมภาพันธ์ 28, 2008

คำแนะนำการฝึกมโนมยิทธิ
โดย
หลวงพ่อพระมหาวีระ ถาวโร


training heart advice ,
by ,
me graduate in Buddhist theology Veera monk , swoop down ,


ต่อไปนี้จะขอแนะนำเนื่องในการเจริญมโนมยิทธิ คำว่า มโนมยิทธิ นี่เป็นกรรมฐานอย่างหนึ่งในกรรมฐาน ๔๐ เพราะกรรมฐานที่พระพุทธเจ้าทรงสอนไว้มี ๔๐ แบบ แล้วก็ ๔๐ แบบ ถ้าแบ่งเป็นหมวดก็ ๔ หมวด คือ หมวดที่ ๑ สุขวิปัสสโก หมวดที่ ๒ เตวิชโช หมวดที่ ๓ ฉฬภิญโญ หมวดที่ ๔ ปฏิสัมภิทัปปัตโต

this time will beg for advise concern in heart progression , the word is that , , heart , this onely meditation in 40 meditations because , the meditation that Buddha shape teaches to keep have 40 like [ model ] , , then , 40 like [ model ] , , if , divide a category , 4 a category , be , 1 happy category is elder brother , a category is 2 , 3 categories are Pinyo , 4 categories are big ,

คำว่า "บารมี" ก็หมายถึง "กำลังใจ" กำลังใจที่เราจะเอาจริงหรือไม่เอาจริง ถ้าเราใช้กำลังส่วนนี้ไปช่วยวิปัสสนาญาณ หรือนำวิปัสสนาญาณมาใช้ ก็จะเป็น พระโสดา สกิทาคา อนาคา อรหันต์ และก็เป็นที่น่าเสียดายที่มีกำลังพอแต่ไปใช้กำลังอย่างอื่นอยู่ ถ้ามุ่งต้องการความเป็นพระอริยเจ้าจริง ๆ โดยเฉพาะอย่างยิ่ง ถ้าต้องการพระโสดาบันละก็ อย่างช้าก็ไม่เกิน ๑ เดือน ช้ามากเกินไป แต่ว่าคนขี้เกียจก็เร็วมากเกินไป ใช่ไหม

ถ้าขี้เกียจ ๑ เดือนนี่ เร็วมากเกินไป ถ้าขยัน ๑ เดือน ช้าเกินไป เร็วมากเกินไป พระพุทธเจ้าไม่ได้หมายถึงว่าเป็นพระโสดาบัน ท่านพูดถึงอรหันต์เลย ถ้ามีความเข้มข้นในการปฏิบัติที่เรียกว่ามีบารมีแก่กล้า จะเป็นอรหันต์ภายใน ๗ วัน ถ้ามีกำลังใจอย่างกลางที่เรียกว่า อุปบารมี คือกำลังใจอย่างกลาง จะเป็นอรหันต์ภายใน ๗ เดือน ถ้าขี้เกียจมากหน่อย แต่ว่าทำไม่เลิก ทำบ้างไม่ทำบ้าง วันหนึ่งก็ไม่เว้นละ ทำมากทำน้อย นอนน้อยทำมาก สลับกันไปอย่างนี้ไม่เกิน ๗ ปี แต่ว่าก็มีเยอะเหมือนกัน ที่ได้ไปแล้วไม่ใช้ให้เป็นประโยชน์ ใช้เฉพาะกิจส่วนนี้ก็ยังดีกว่า เพราะหายสงสัย

the word is that , , prestige , as a result , mean , will , or not is the will that us will serious ? serious , if , we use force against this part goes to help perception meditation , or , lead perception meditation comes to use , as a result , be , a monk is single , rub at , King of Nagas , Buddhist saint , and be that regrettable that have enough [ when ] but , go to use force against otherly (stay) [doing that action] , if , be bound for want the be monk god TRUE foe , ++ , particularly , if , want the the first one who is enlightened then , is slowly , 1 not exceed month , slow too much , but , a person is lazy , fast too much , isn't it , if , 1 lazy month this , fast too much , if , be diligent 1 month , too slow , fast too much ,

Buddha no mean that , be the the first one who is enlightened , you mention the Buddhist saint , if , there is condensed intensity in the practice that calls that , there is the prestige is proficient in , will the Buddhist saint 7 within day , if , there is middlely will that call that , , prestige , be middlely will , will the Buddhist saint 7 within month ,

if , lazy please , but , ? quit , do ? don't do ? , someday , thoroughly vacate , do very do a little , lie down a little do very , alternate go to like not exceed this 7 year , but , as a result , have alike plentiful , at get go to already don't use to the advantage , use specific this part , still better , because , be lost suspect ,

มโนมยิทธิ นี่คล้ายคลึงกับ เตวิชโช แต่ว่ามีกำลังสูงกว่า เป็นกรรมฐานเพื่อเตรียมตัวที่จะปฏิบัติเพื่อ อภิญญาหก ต่อไปข้างหน้า สำหรับ เตวิชโช ก็ได้แก่ วิชชาสาม ก็มีทิพจักขุญาณ ซึ่งต่างกับ มโนมยิทธิ คือว่าท่านที่ได้ทิพจักขุญาณแล้วนั่งอยู่ตรงนี้ สามารถจะเห็นเทวดาหรือพรหมได้ สามารถจะคุยได้ แต่ไปหาไม่ได้ สามารถจะเห็นสัตว์นรก เห็นเปรต เห็นอสุรกายได้ แต่ว่าไม่สามารถจะไปหากันได้ เห็นอย่างเดียว สำหรับมโนมยิทธิ ใช้กำลังของจิตเคลื่อนออกจากกายไปสวรรค์ก็ได้ ไปพรหมโลกก็ได้ ไปนิพพานก็ได้ ซึ่งมีกำลังสูงกว่า ทั้งนี้เพราะว่าถือเป็นส่วนหนึ่งของอภิญญาสมาบัติ

heart , this resemble with , , but , have tall more , be friend meditation will ready oneself to minister for , spill , next in front of , for , , all right old , the knowledge is three , as a result , there is eye perception heaven , which , differ with , heart , as you at eye perception heaven already is sitting here , can see an angel or , Brahma , can can talk , but , can't go to see , can see hell animal , see the hungry ghost , see a demon ,

but , can not go to see can , see only , for the heart , use force against of the mind moves to depart a body deads all right , go to the heaven all right , go to the nirvana all right , which , have tall more , because of , that , regard one ( part ) beg for bend the apology condemns ,

สำหรับ เตวิชโช นั้น มีความสามารถพิเศษอยู่ ๒ อย่าง คือว่ามีทิพจักขุญาณด้วย สามารถระลึกชาติด้วย และก็ ฉฬภิญโญ (อภิญญาหก) แสดงฤทธิ์ได้ มีหูเป็นทิพย์ มีตาเป็นทิพย์ ปฏิสัมภิทัปปัตโต มีความสามารถคลุมวิชชาสามและอภิญญาหก มีความฉลาดกว่า หมวดที่พระพุทธเจ้าทรงสอนไว้ไม่เหมือนกัน แต่วิธีปฏิบัติคล้ายคลึงกัน เอาในกรรมฐานทั้ง ๔๐ มาแยกปฏิบัติเป็นหมวดหมู่

ทีนี้สำหรับการปฏิบัติ ถ้าจะถามว่าอย่างไหนเข้าถึงมรรคผลง่ายกว่ากัน ก็ต้องเป็นไปตามอัธยาศํยของบรรดาท่านพุทธบริษัท สำหรับ สุขวิปัสสโก พระพุทธเจ้าทรงสอนไว้สำหรับผู้ที่ต้องการเรียบ ๆ ไม่ต้องการฤทธิ์เดช ทำแบบสบาย ๆ จิตใจไม่ชอบจุกจิก สำหรับ เตวิชโช นั้น พระพุทธเจ้าทรงสอนไว้สำหรับคนที่อยากรู้อยากเห็น ถ้ามีสิ่งปิดบังลี้ลับอยู่ ทนไม่ไหว ต้องหาให้พบ ค้นให้เห็น

สำหรับ ฉฬภิญโญ นั้น สำหรับคนที่ต้องการมีฤทธิ์เดชพระพุทธเจ้าก็ทรงสอนไว้ สำหรับ ปฏิสัมภิทาญาณ หรือปฏิสัมภิทัปปัตโต ท่านมีทั้งฤทธิ์ด้วย มีทั้งความเป็นทิพย์ของจิตด้วยมีความฉลาดด้วย สอนไว้เพื่อคนที่ต้องการรอบรู้ทุกอย่าง ฉะนั้นการที่พระพุทธเจ้าทรงสอน จึงเป็นไปตามอัธยาศัยของคน สำหรับวันนี้จะนำเอาคำสอนขององค์สมเด็จพระสัมมาสัมพุทธเจ้าส่วนหนึ่งที่เรียกว่า มโนมยิทธิ มาแนะนำแก่บรรดาท่านพุทธบริษัท

for , , The that , there are 2 type talents , as have eye perception heaven with , can recall a former existence with , and , , Pinyo , ( , spill ) , show the supernatural power , there is the ears is divine , there is eyes is divine , The big , there is the ability covers the three knowledge and spill , there is the intelligence more , a category that Buddha shape teaches to keep is opposite , but , the way ministers to resemble , take in 40 both of meditations come to separate minister are a category , the now for the practice ,

if , ask that , ? appreciate easy path more , as a result , must in line with a medicine of your Buddhist all , for , happy the elder brother , Buddha shape teach to keep for who want smooth , ++ , do not want the might , do like [ model ] , The comfortable , ++ , the mind doesn't like small, for , , The that , Buddha shape teach to keep for curious person , if , there is the thing suppresses secret (stay) [doing that action] , be unbearable , must seek meet , search see ,

for , Pinyo , The that , for a person who want to have Buddha might , shape teaches to keep , for , rub the perception , or , The big , you have both of the supernatural power with , there is both of the be divine of the mind with has the intelligence with , teach keep for a person who want knowledgeable everything , therefore , with regard to Buddha shape teach , then in line with the temperament of a person , for today will lead take doctrines of the His majesty comes to the Buddha one ( part ) that call that , , heart , come to advise old your Buddhist all ,


หมวดที่ ๑ ที่เรียกว่า สุขวิปัสสโก ท่านแปลว่า บรรลุมรรคผลได้อย่างแบบง่าย ๆ แต่ความจริงแล้วไม่ง่าย ยากมากแบบสุขวิปัสสโกนี่เวลาเจริญสมาธิตามที่บรรดาญาติโยมพุทธบริษัททำอยู่ตามปกติ เป็นการทำจิตให้เป็นสมาธิเข้าถึงฌานสมาบัติ แล้วก็ตัดกิเลส ไม่สามารถจะเห็นผี เห็นนรก เห็นเทวดา เห็นสวรรค์ได้ คือไม่มีทิพจักขุญาณ

1 category that call that , , happy the elder brother , you translate that , , achieve advantage type path like [ model ] , easiness , ++ , but ,the truth not easy already , very difficult like [ model ] , happy elder this time brother thrives the concentration according to folks Buddhist all is doing normally , be doing mind to the concentration appreciates meditative apology absorption condemns , then , cut the passion , can not see a ghost , see the hell , see an angel , see heaven , be have no eye perception heaven ,

สำหรับมโนมยิทธิ ใช้กำลังของจิตเคลื่อนออกจากกายไปสวรรค์ก็ได้ ไปพรหมโลกก็ได้ ไปนิพพานก็ได้ ซึ่งมีกำลังสูงกว่า ทั้งนี้เพราะว่าถือเป็นส่วนหนึ่งของอภิญญาสมาบัติ

for the heart , use force against of the mind moves to depart a body deads all right , go to the heaven all right , go to the nirvana all right , which , have tall more , because of , that , regard one ( part ) beg for bend the apology condemns , สำหรับ

ประโยชน์ที่จะฝึกพระกรรมฐาน นอกจากที่บรรดาท่านพุทธบริษัทจะเข้าใจว่าการเจริญกรรมฐานนี้ต้องการสวรรค์ ต้องการพรหมโลก ต้องการนิพพานอย่างเดียว ความจริงไม่ใช่อย่างนั้น มีประโยชน์ทั้งทางโลกและทางธรรม ถ้าทุกท่านได้มโนมยิทธิแล้วก็ไปฝึกฝนให้คล่อง เมื่อฝึกฝนคล่องแล้ว นอกจากจะยกจิตขึ้นไปสู่ภพต่าง ๆ ก็ยังมีคุณสมบัติ ๘ ประการ คือ

for the advantage will to train the hand smokes the base , unless , at your Buddhist all will understand that , meditation this progression wants heaven , want the heaven , want the nirvana only , the truth is not thereby , be valuable both secular of and religious , if , everyone get the heart then , go to train fluently , when , train fluent already , unless , will lift the mind goes up to the world differs , ++ , as a result , still have 8 points properties , be ,

ทิพจักขุญาณ สามารถจะเห็นสิ่งของที่อยู่ในที่ลี้ลับได้ เห็นผีได้ เห็นเทวดาได้ เห็นนรก เห็นสวรรค์ได้ ของที่เราเก็บไว้ในที่ลี้ลับหาไม่พบเราก็สามารถเอาจิตเข้าไปกำหนดรู้ได้ หรือว่าใครจะแอบแฝงอยู่ที่ไหนเราก็ทราบได้ ถ้าเราต้องการจะรู้ รวมความว่าไม่มีอะไรเป็นความลับสำหรับพวกที่มีทิพจักขุญาณ และถ้าหากว่าจะใช้ทิพจักขุญาณนี้ประกอบอาชีพ ถ้าทิพจักขุญาณมีความเข้มข้นขึ้น เข้าถึงฌาน ๔ และก็ได้ อดีตังสญาณ อนาคตังสญาณ มันจะได้ไปเอง

ถ้าเราจะประกอบอาชีพเราก็สามารถจะรู้ได ้ว่า อาชีพที่เราประกอบข้างหน้ามันขาดทุนหรือกำไรจะทำอะไรก็ได้ ถ้าเป็นนักเรียนนักศึกษา ถ้ามีกำลังจิตเข้มข้นจริง ๆ สามารถจะเดาข้อสอบ (ไม่ต้องเดาละดูเลย ดูข้อสอบเลย ก่อนที่ครูจะเขียนน่ะ) อนาคตังสญาณ จะสามารถรู้ข้อสอบที่ครูจะออกมาได้ ถ้าหากว่าจิตยังคล่องไม่ถึง มีความเข้มข้นไม่ถึงเวลาจะสอบถ้าตอบไม่ได้ตัดสินใจใช้กำลังสมาธิช่วยสัก ๒ นาที คิดว่าถ้าจะตอบยังไงถึงจะถูก ขอให้ตัดสินใจไปตามนั้น มันตัดสินใจเองแล้วก็ถูกต้อง

อย่างนี้นักเรียนนักศึกษาในกรุงเทพฯ ใช้มาหลายพันคนแล้ว เวลาเข้ามาหาวิทยาลัยเธอตอบไม่ได้เธอก็เดาอย่างนี้ แต่ไม่ใช่เดานะ เดาเฉย ๆ ไม่ได้นะ ต้องใช้กำลังใจที่เขาเรียกว่าทำจิตเข้าไปถึงนิพพานก่อนและก็นั่งอยู่ที่นั่น ขอพระพุทธเจ้าว่าจะตอบอย่างไร ตัดสินใจไปตามนั้น อย่าถามท่านไม่ได้นะ ถามท่านไม่บอกแต่ว่าจะรู้ด้วยกำลังของจิตที่เป็นทิพย์ แบบนี้เขาใช้กันเยอะแล้ว ถ้าจะถามว่าได้หรือ นี่มันสายไปแล้ว เขาทำได้มากแล้ว อันนี้เป็นประโยชน์ในทางโลก ใช้ได้มากกว่านี้ เมื่อกี้พูดถึงทิพจักขุญาณ และก็ญาณที่ ๒ ที่จะได้จากมโนมยิทธิก็คือ จุตูปปาตญาณ

eye perception heaven , can see location thing has at secret , see a ghost , see an angel , see the hell , see heaven , of at we keep at secret have not found us , can take the mind enters to fix can know , or , ? will hidden that where us , can know , if , we will want to know , as nothing has keep a secret for the gang that has eye perception heaven ,

and if , will use eye perception this heaven earns a living , if , eye perception heaven has condensed intensity goes up , appreciate 4 meditative absorptions and all right , miss perception money , candidate for the Buddhist money perception priesthood , it will have gone to by oneself , if , we will earn a living us , can know that , , an occupation that us assembles in front of it losses or , what is the profit will do ? all right , if , be student student ,

if , there is -ing the mind is full-flavoured TRUE , ++ , can guess the examination , ( , must not guess vacate see , see the examination , before , a teacher will write please ) , candidate for the Buddhist money perception priesthood , will can know the examination that a teacher will can come out , if , the mind still fluent don't arrive at , there is condensed intensity will don't reach the time to test if , answer no decide use force against the concentration helps 2 somes minute ,

think if , will answer ? will arrive at to touch [ cheap ] , request decide go to accordingly , it decides by oneself then , be correct , like this student student in Bangkok , use come to many involve a person has already , the time comes in to seek her college can't answer her , guess like this , but , be not guess please , guess still , ++ , no please , must use force against the mind that him calls that , do the mind enters to arrive at the nirvana before and , sit that that , beg for Buddha that , will answer ? , decide go to accordingly , don't ask you no please , ask you don't tell but , will with -ing of the mind that is divine , like this he has used plentiful already ,

if , ask that , get or , , this it late , he can very this already advantage in the sense of the world , can use more this than , just now mention eye perception heaven , and , 2 perceptions will have to from the heart s are , divine insight ,

divine insight , at he will tell to have a hand in a person or , animal , or , , that , hear person name or , animal , we can can know immediately that , where is these person before born bornfrom ? , if , a hole is that , ? he die him informs that , that person dies , this animal dies us , can know that , where is the dead person person this at present go to that ? this him calls that , , divine insight ,

then , later be , onomatopoeia from the sound produced when striking wah pine tree sense perception forest , nation recall , can review the nation differs , ++ , at we are born can come to all that , , how many are we have evered to born already ? the nation , but , ? this nation count unable please , that , ever born come to already ? hundred thousands the nation better , ever be born What's the matter? come to ? , we will can know , then , next , vegetarian food [ J letter big ] splits the perception , vegetarian food [ J letter big ] splits the perception , he translates that , can know mind temper of other person ,

mean seat person is here or , if , still miss or , what is we will know him thinks ? , we will can can know immediately , and next , beat perception money , can witness in the past has of a person and animal and the place , that , what is his formerly does ? comes to or , there is how is the state ? , candidate for the Buddhist money perception priesthood , witness in the future , contain divide perception woman ,

this perception is important , know of karma that make happy or , sorrow , we or , other person or , which , happy stay because , what is the goodness ? give a result , at have the sorrow stays because , the malignance has what to give a result do already in the past , if , know this perception learns the news worry worry has no , as , heart , unless , will lift the mind to the world differs , ++ , already , still have the property 8 again the points ,

and , Buddha says in , bad formula chili , especial very much you mention , the knowledge is three , you tell , who are you ? can do the mind to the world differs , ++ , as dead , go to the hell , go to Brahma all right , go to hungry ghost demon hell , the name is that , thoroughly of the religion , when , a person ministers the business appreciates the hard core of the religion like this , if , minister pine tree perception side , you tell , if , there is the prestige is proficient in , will the Buddhist saint 7 within day , if , there is middlely prestige , will the Buddhist saint 7 within month , if , there is youngly prestige , will the Buddhist saint 7 within year ,

ที่พระพุทธเจ้าสอนวิชานี้ไว้เป็นวิชาขั้นต้นของ อภิญญา ก็เพราะว่าพระพุทธเจ้าทรงเทศน์บอกว่า คนเราตายไปแล้วมีสภาพไม่สูญ ถ้าสร้างผลของความชั่ว ผลของความชั่วจะให้ผล คือไปนรก จากนรกก็ต้องมาเป็นเปรต จากเปรตแล้วก็มาอสุรกาย จากอสุรกายมาเป็นสัตว์เดียรัจฉาน สัตว์เดียรัจฉานนี่เป็นนานหน่อย ต้องเสวยบารมีมากฆ่าสัตว์กี่ตัว สัตว์ประเภทใดบ้าง ต้องเกิดเป็นสัตว์ประเภทนั้นเท่าชีวิตที่เราฆ่า ฆ่ายุงไปเท่าไร เอาแค่ยุงอย่างเดียวก็พอมั๊ง

หลังจากเกิดเป็นสัตว์เดียรัจฉานแล้วก็มาเกิดเป็นมนุษย์ กรรมชั่วที่เราทำไว้จะให้ผลเพียงเศษ เช่น ทำปาณาติบาต ฆ่าสัตว์ตัดชีวิต หรือทรมานสัตว์ เป็นปัจจัยให้คนมีอายุสั้น เพราะทำเขาไว้มาก หรือว่าป่วยไข้ไม่สบาย มีร่างกายทุกพพลภาพ สุดแท้แต่กฎของกรรม กรรมของอทินนาทาน ลักขโมยยื้อแย่งทรัพย์สมบัติของบุคคลอื่น เป็นเหตุให้ทรัพย์เสียหายจากไฟไหม้บ้าง ลมพัดบ้าง น้ำท่วมบ้าง ถูกโจรลักขโมยบ้าง กรรมของกาเมสุมิจฉาจารที่เราละเมิด เป็นเหตุให้คนในปกครองว่ายากสอนยาก

คนที่มีลูกดื้อ ๆ จำให้ดีนะ เคยทำกรรมนี้มาแล้วจะให้พระช่วยได้อย่างไร และ กรรมของมุสาวาท เราพูดจริงแต่ไม่มีใครเขาอยากฟัง เศษกรรมของการดื่มสุราเมรัย ทำให้เป็นโรคเส้นประสาท หรือโรคบ้า ทีนี้ถ้าอาการทั้ง ๕ อย่างนี้เกิดขึ้น อย่าไปโทษใคร ถ้าเราได้ ยถากรรมมุตาญาณ เราจะทราบ ว่ากรรมประเภทนี้ทำให้เราลำบากเราทำไว้ตั้งแต่เมื่อไหร่ และก่อนที่จะได้รับเศษของกรรมเราได้รับโทษของกรรมใหญ่ที่ไหนบ้าง ลงนรกมากี่ขุม ท่องเที่ยวนรกแสนสบาย มีความสุขมีที่อยู่ที่อาศัย พระยายมเอาอกเอาใจ ไม่ต้องการให้พ้นจากนรกนี่ดีมีวาสนาบารมีสูง

ออกจานรกขุมใหญ่ ออกจากนรกบริวาร ผ่านยมโลกียนรกอีก ๑๐ ขุม ออกจากยมโลกียนรกอีก ๑๐ ขุม ผ่านเปรตอีก ๑๒ ลำดับ จากเปรตมาผ่านอสุรกาย จากอสุรกายมาเป็นสัตว์เดียรัจฉาน กว่าจะเกิดมาเป็นคนที่มีความสมบูรณ์มาก พระพุทธเจ้าตรัสแล้วหลายสิบองค์ อันนี้เป็นกฎของความชั่วที่เราพึงจะรู้ได้ด้วยกำลัง มโนมยิทธิ ที่ญาติโยมพุทธบริษัทปฏิบัติกัน

at Buddha teaches this subject keeps to are preliminary subject of , , because , Buddha shape preach to tell , dead human has the state not zero , if , build of malignance of the malignance will give a result , be go to the hell , from the hell , must come to the hungry ghost , from the hungry ghost then , come to a demon , from a demon comes to are beast animal , beast this animal is was long please ago , must eat how many are many prestiges kill animal ? , what kind is animal ? ? , must born kind that animal equals the life that us kills , kill how much is the mosquitoes goes to ? , take only the mosquitoes only , enough [ when ] like as not , after , be born beast animal then , come to born a human , karma bad at us will do to keep give a result just the leavings , such as , do throw condemn , kill animal cuts the life , or , torment animal , be the factor gives the short elderly , because , do him keeps very , or , ill have a fever , there is bad Civil Service Commission forces picture body , be up to the rule of karma , karma begs for to bend the farm has , steal snatch the property of other person , cause assets is damaged from a fire ? , the wind blows ? , the flood ? , touch [ cheap ] a robber steals ? , karma of the adultery that us infringes , cause obstinate subordinate , a person who have a child is stubborn , ++ , remember well please , ever commit this come to already will give how is a monk can help ? , and , karma of the lie , we speak TRUE but , nobody he want to listen , karma leavings of fermented liquor crow , make the nervous disorder , or , the disease is mad , the now is if , 5 both of symptomses like this to happen , don't go to who is the penalty ? , if , we , the fate concentrates perception eyes , we will know , that , karma this kind make us is distresses us does to keep since , when , and before , receive the leavings of karma us receives the penalty of karma big where else , go to hell come to ? the pit , travel hundred thousands comfortable hell , happy have residence location , the god of Death tries to please , do not want to give pass from this good hell has prestige tall luck , go out untidy pit big dish , depart slave hell , change hell world 10 again the pit , depart hell world 10 again the pit , change the hungry ghost 12 again the order , from the hungry ghost comes to change a demon , from a demon comes to are beast animal , more will born come to a person who have many completeness , Buddha says ten many this already is the rule s of the malignance that us s will be havingshould can know with , heart , at Buddhist folks ministers ,

ด้านของความดีที่เราจะพึงทราบจาก ปุพเพนิวาสานุสติญาณ เราจะทราบว่าเราเคยเป็นเทวดามาแล้วกี่ครั้ง เคยเกิดเป็นคนมาแล้วเท่าไหร แล้วเคยเกิดมาเป็นมนุษย์มาแล้วเท่าไหร่ ความเป็นมนุษย์ชาติไหนมีความสุขมาก ชาติไหนมีความทุกข์มาก ชาติไหนมีฐานะอย่างไร อย่างนี้เราทราบได้ ทีนี้ถ้าอยากจะทราบว่าบุญที่เราทำมาตั้งแต่ต้นจนถึงวันนี้ บุญประเภทนี้จะให้ผลเราขนาดไหน

สมมุติว่าถ้าเราตายขณะนี้เราจะเป็นเทวดาหรือจะไปเป็นพรหมหรือจะไปนิพพาน เราพิสูจน์ได้เลย บุญทำวันนี้พิสูจน์วันนี้ได้ว่าบุญวันนี้จะส่งผลไปถึงไหน ถ้าจะถามว่าถ้าปุบปับตายจะมีวิมานอยู่ไหม ถ้าเคยทำบุญก่อสร้างเกี่ยวกับการสร้างวัดสร้างศาลา สร้างสาธารณประโยชน์ แม้แต่เขาสร้างโบสถ์ ๑ หลัง เราทำบุญไป ๑ บาท และทำด้วยความเต็มใจ วิมานก็ปรากฏแล้ว คือว่าทำในทันทีวิมานจะปรากฏทันที

ที่กล้าพูดอย่างนี้ เพราะว่าทุกท่านหรือหลาย ๆ ท่านกำลังเจริญมโนมยิทธิ และก็หลายท่านที่ได้แล้วสามารถพิสูจน์ได้ทันที ก็มาตัดสินใจทำบุญไว้ตั้งแต่เมื่อไหรก็ตามเถอะไม่สนใจ วันนี้หรือก่อนวันนี้ทำบุญเนื่องในการก่อสร้างสาธารณประโยชน์ วิมานจะปรากฏก่อน เราสามารถจะไปดูวิมานได้ทันทีว่าวิมานเราอยู่ที่ไหน ทีนี้วิมานนี่อยู่ตามกำลังของบารมีหรือตามกำลังของบุญที่ทำ ถ้ากำลังบุญของท่านถึงขั้น กามาวจรสวรรค์ วิมานก็จะตั้งอยู่ที่สวรรค์ กำลังบุญของท่านถึงขั้นของพรหม วิมานจะตั้งอยู่ที่พรหม กำลังบุญความดีของท่านถึงขั้นนิพพาน วิมานก็อยู่ที่นิพพาน คอยอยู่แล้ว ตายเมื่อไรถึงเมื่อนั้น

อันนี้พูดถึงผลที่จะพึงได้ ต่อไปก็ขออธิบายถึงวิธีการปฏิบัติกรรมฐาน ที่บอกไว้แล้ว ๔ หมวด คือ สุกขวิปัสสโก เตวิชโช ฉฬภิญโญ ปฏิสัมภิทัปปัตโต อันนี้ใช้แนวสมาธิเหมือนกันแต่ใช้กำลังไม่เท่ากัน อันนี้ต้องระวังให้มากนะ กำลังขึ้นต้นไม่เท่ากัน ถ้าใช้กำลังขึ้นต้นผิดไม่มีผล สำหรับ สุขวิปัสสโก นี่ท่านเริ่มเจริญสมาธิเล็กน้อยควบคู่กับวิปัสสนาญาณ แต่ว่าเรื่องศีลมีความสำคัญมาก ถ้าศีลไม่บริสุทธิ์สมาธิไม่มีผล

อย่างวันนี้ท่านฝึกมโนมยิทธิ หากว่าศีลของท่านไม่บริสุทธิ์มาก่อน หรือว่าท่านไม่แน่ใจในความบริสุทธิ์ของศีล เวลาสมาทานศีลก็ขอให้ตั้งใจสมาทานด้วยความเคารพจริง ๆ ว่าเราจะเป็นผู้มีศีลบริสุทธิ์ ถ้าหากว่าท่านไม่มั่นใจในศีล พอไปถึงพระจุฬามณี เขาไม่เปิดประตูให้เข้า อย่างนี้ครูผู้ฝึกเขาจับได้แน่ ศีลดีพอสมควร แต่ไม่มั่นใจ คือศีลบกพร่อง ทางจุฬามณีเขาไม่เปิดประตูให้เข้าเด็ดขาด ทำยังไงเขาก็ไม่ยอมให้เข้า ถ้าเราไม่สามารถจะผ่านจุฬามณีได้ก็ไปที่อื่นไม่ได้เหมือนกัน

ถ้าหากว่าท่านผู้ใดไม่มั่นใจในศีลของท่านว่าที่ผ่านมาแล้วศีลจะดีพอควรไหม เวลาสมาทานศีลก็จงคิดว่าเวลานี้เราเป็นผู้บริสุทธิ์ แต่ว่านับตั้งแต่เวลาสมาทานไปจนกว่าจะไปจากที่นี้ ศีล ๕ เราไม่มีโอกาสจะขาด ใช่ไหม เราฆ่าใครเขาได้เล่า ลักขโมยใครเขานี้ไม่แน่นะ อย่าไปล้วงกระเป๋าเขานะ บอกว่าผมไม่ลัก แต่ผมล้วงกระเป๋าเขาอย่างเดียว เป็นอันว่าทุกคนต้องถือว่าศีลบริสุทธิ์ นี่เป็นพื้นฐานใหญ่ แล้วเวลาทรงสมาธิ สำหรับสุขวิปัสสโก ก็ใช้สมาธิเล็กน้อยเริ่มต้นควบกับวิปัสสนาญาณ

มโนมยิทธิจริง เขาเริ่มต้นด้วยฌาน ๔ แต่ว่าการเริ่มต้นด้วยฌาน ๔ นี่ลำบาก จึงลดลงเหลือกำลังอุปจารสมาธิเท่าวิชชาสาม ฉะนั้นเวลาเริ่มต้นขอทุกท่านใช้กำลังสมาธิแค่อุปจารสมาธิ ถ้าถึงฌานสมาบัติ กำลังสูงเกินไปเลยความเป็นทิพย์ ถ้าต่ำไปก็ไม่ถึงความเป็นทิพย์ เหมือนกับกำแพงที่มีช่องน้อย ๆ อยู่ช่องหนึ่ง ถ้าเรามองตาสูงกว่าช่องเราก็มองไม่เห็น ต่ำกว่าช่องเราก็มองไม่เห็น เราต้องมองให้พอดี ๆ จึงเห็น

a side of the goodness that us will have should to know from , onomatopoeia from the sound produced when striking wah forest weaves perception sense , we will know that , how many is we have evered to are an angel has come to already ? time , ever born a person has come to then equal an earthen jar , already ever born come to how much is a human has come to already ? , nation which humanity happy very , which nation has many sorrow , how is which nation has the position ? , like this we can know , the now is if , want to know that , the merit that us does to come to from the beginning until today , how much is kind this merit will give a result us ? , supposing that , if , we die at present us is will an angel or , will become Brahma or , will go to the nirvana , we prove immediately [ Ok ] , the merit has done today prove today that , where is the merit will today affect to reach ? , if , ask that , if , suddenly die will have is the paradise stays ? , if , ever make merit build about building temple builds the pavilion , build the public benefit , even he builds 1 back church , we make merit to go to 1 a baht , and made of the willingness , paradise , appear already , as do suddenly the paradise will appear immediately , that dare speak like this , because , everyone or , The many , ++ , you are thriving the heart , and , many you have who already can can prove immediately , as a result , come to decide make merit keep since , when , an earthen jar no matter is not interested in , today or , before today make merit concern in public benefit construction , the paradise will appear before , we will can go to can see the paradise immediately that , where is our paradise that ? , paradise this now stays according to one's ability of the prestige or , according to one's ability of the merit that do , if , -ing your merit too…to , , world of sexual heaven pleasure , paradise , will bend U at heaven , -ing your merit too…to , of Brahma , the paradise is will in at Brahma , -ing goodness your merit too…to , nirvana , paradise , at the nirvana , expect already , die ? will arrive at then this mention to can have should , next , beg for explain arrive at the way ministers the meditation , at tell keep already 4 a category , be , cooked the elder brother , , Pinyo , big this use concentration alike line but , use force against this rough should be on the alert too much please , begin rough , if , use force against begin wrong have no result , for , happy the elder brother , this you begin to thrive the a little concentration goes together with perception meditation , but , about [ story ] the religious precept is significant very , if , the religious precept is blemish the concentration has no result , today you trains the heart , if , religious your precept is blemish come to before , or , you are not sure in the virginity of the religious precept , acceptance of the Buddhist commandments religious precept time , request intend to the acceptance of the Buddhist commandments TRUE respectfully , ++ , that , we are will person have the religious precept is pure , if , you are not sure in the religious precept , enough [ when ] reach star-shaped kite jewels monk , he doesn't open the door reach , like this coach his teacher arrests sure , religious good precept is moderately , but , be not sure , be religious deficient precept , star-shaped kite jewels his way doesn't open the door reach anyway , do ? him , do not let reach , if , we will can not can change star-shaped jewels kite , go to the elsewhere no alike , if , is who are you ? are not sure in religious your acting as precept has changed already the religious precept will moderately good ? , acceptance of the Buddhist commandments religious precept time , let's thinks at present us is the innocent , but , since , acceptance of the Buddhist commandments time go to until , from that this , 5 religious we precepts have no a chance s will torn , isn't it , who are we have killed ? him tells , steal ? this he perhaps please , don't go to pick one's pocket him please , tell [hair] me doesn't steal , but , I [hair ] picks one's pocket him only , this means that everybody must is regarded as the religious precept is pure , this basically big base , already shape concentration time , for happy the elder brother , also a little initial concentration gallops with perception meditation , the heart is TRUE , he initial with 4 meditative absorptions but , the beginning with 4 meditative this absorptions is distresses , then down beyond one's capacity three concentration harbour knowledge approach , therefore , beginning time begs for everyone use force against the concentration only concentration approach , if , arrive at meditative apology absorption condemns , -ing tall too the be divine , if , low go to , do not arrive at the be divine , be like the wall that have the a little channel , ++ , stay the one channel , if , we make eye contact tall more than our channel , fail to see , lower our channel , fail to see , we must stare just enoughly , ++ , then see ,

สำหรับ ทิพจักขุญาณ ก็เหมือนกัน จิตเกิดเป็นทิพย์ ตอนจิตเข้าสู่อุปจารสมาธิเท่านั้น ถ้าจิตเลยไปถึงฌานความเป็นทิพย์ก็ดับ ถ้าต่ำกว่าฌานความเป็นทิพย์ก็ดับ ถ้าจะถามว่า อุปจารสมาธิทำอารมรณ์ขนาดไหน ก็ขอตอบแบบตรงไปตรงมาว่าใช้อารมณ์แบบปกติธรรมดา เวลาภาวนาอยู่ การภาวนานี่ต้องคู่กับลมหายใจเข้าออก เพราะว่าลมหายใจเข้าออกทำให้จิตเป็นสมาธิ ทำให้จิตมีกำลัง สมาธิ เขาแปลว่า ตั้งใจ

สำหรับคำภาวนาใช้ภาวนาว่า นะ มะ พะ ธะ คำภาวนา นะ มะ พะ ธะ ทำให้กำลังจิตเป็นทิพย์ แต่ว่าคำภาวนาทำให้จิตเป็นทิพย์มีหลายสิบแบบ ไม่เฉพาะแต่ นะ มะ พะ ธะ อย่างเดียว แต่ว่าที่เลือก นะ มะ พะ ธะ มาใช้ก็เพราะว่าแบบอื่น ถ้าเราสามารถจะรู้ได้ เห็นได้ ไปได้ ไปท่องเที่ยวในภพต่าง ๆ ได้ แต่คนข้าง ๆ ถามไม่ได้ ต้องจบกิจเรื่องนั้นแล้วกลับมาจึงจะคุยกับคนข้าง ๆ ได้ สำหรับ นะ มะ พะ ธะ นี่ ขณะที่เราไปพบอะไรที่ข้างบน หรือที่ไหนก็ตาม นรกก็ตาม สวรรค์ก็ตาม พรหมโลกก็ตาม คนข้าง ๆ จะถามได้ทันทีแล้วจะตอบได้เลย ทางโน้นตอบมา ฝ่ายนี้ก็พูด พูดรู้เรื่องกันได้ตลอด

แบบนี้ควานหามา ๒๓ ปี กว่าจะพบ และแบบอื่น ๆ เป็นของไม่ยาก แต่ว่าเป็นเรื่องสงสัยของคน ผู้ถามอยู่ข้าง ๆ ต้องการจะรู้ว่าพ่อฉันตายแม่ฉันตายไปอยู่ที่ไหน หลับตาปี๋อยู่นาน ลืมตามาก็บอก ทีนี้คนข้าง ๆ อาจจะสงสัย หมอนี่อาจจะโกหกก็ได้ สำหรับ มโนมยิทธิแบบนี้ ปัจจุบันใช้ นะ มะ พะ ธะ คนข้าง ๆ จะถามได้ทันที และก็เราผู้ไม่รู้ ถ้าไปพบคนตาย จะต้องถามก่อนที่ท่านจะตายรูปร่างลักษณะอย่างไร แสดงให้ดูก่อน ร่างกายจะตายอาการแบบไหน ชี้ให้ชัดว่าคนที่ถามเขารู้เวลานั้นเอาเฉพาะอาการที่รู้ เราก็จะบอกได้ตามปกติว่ามันชัดเจนดี เขามีโอกาสซัก ซักได้ทั้งที่ยังไม่ถอนจากฌานแบบนี้มีประโยชน์มาก

for , eye perception heaven , as a result , The alike , the mind is born are divine , while , the mind reaches concentration approach only , if , the mind passes by to arrive at meditative the be divine absorption , switch off , if , lower meditative the be divine absorption , switch off , if , ask that , , how much is concentration approach does an uncle smokes ? , as a result , beg for answer like [ model ] , frankly that , use the temperlike [ model ] , regularly , the time is prayying , this prayer must a pair and in and out breath , because , in and out breath make the mind are the concentration , make the mind has is having , concentration , he translates that , , intend to , for the blessing uses to pray that , , please , , shed , , blessing , please , , shed , , make -ing the mind is divine , but , the blessing makes the mind is divine have ten many like [ model ] , ,not only , , please , , shed , , only , but , that choose , please , , shed , , come to use because , like [ model ] , The other , if , we will can can know , can see , can go to , tour in the world differs , ++ , get , but , a person beside , ++ , can't ask , must end the business will have about [ story ] that then come back then talk with a person beside , ++ , get , for , please , , shed , , The this , while , what are we visit ? at above , or , ? no matter , the hell no matter , heaven no matter , the heaven no matter , a person beside , ++ , can ask already immediately answer immediately [ Ok ] , there answer come to , this faction , speak , speak understand can through , like this to search come to 23 year , more meet ,and like [ model ] , The other , ++ , be of not difficult , but , get into trouble suspect of a person , the interrogator is beside , ++ , where is want to know my father dies my mother dies to go to that ? , close one's eyes fully stay long ago , open one's eyes come to , tell , person now beside , ++ , may suspect , this doctor will may lie all right , for , the heart like this , now use , please , , shed , , a person beside , ++ , can ask immediately , and , we person unknow , if , visit the the dead , must ask before , what appearance are you will die the figure ? , show give Look here! , what kind is the body will die the symptoms ? , point clearly that , a person who ask him knows that time takes especial the symptoms that knows , we , can tell normally that , it distinct is good , he is likely wash , can wash though , still don't withdraw from the meditative absorption likes this to are valuable very ,

ฉะนั้น เวลาปฏิบัติของบรรดาท่านพุทธบริษัททำอารมณ์ตามแบบปกติ ไม่ต้องทำจิตให้มันเครียดเป็นฌานอย่าลืมนะ ถ้าเป็นฌานไม่มีผล คือใช้คำภาวนาว่า นะ มะ พะ ธะ ถ้าจะควบคู่กับลมหายใจเข้าออก เวลาหายใจเข้าก็นึกว่า นะ มะ เวลาหายใจออกก็นึกว่า พะ ธะ เอาแบบสบาย ๆ นะ อย่าให้เหนื่อย อย่าไปเร่งรัดลมหายใจ อย่าบังคับลมหายใจ อย่าให้เร็วเกินไป อย่าให้ช้าเกินไป ปล่อยลมหายใจไปตามปกติ แค่นึกตามเวลาหายใจเข้านึกว่า นะ มะ เวลาหายใจออกนึกว่า พะ ธะ

เอาแค่นี้นะ แล้วเวลาที่ยังไม่มีใครเข้าไปแนะนำ จงอย่าไปนึกอย่ากรู้ อยากเห็นอะไรเป็นอันขาด เพราะว่าถ้านึกอยากรู้อยากเห็นตอนนั้นจิตซ่านไม่เป็นสมาธิ และก็มีปัญหาอันหนึ่งที่บรรดาท่านพุทธบริษัทยังสงสัย เวลาที่ผู้แนะนำเขาปล่อยให้นั่งภาวนาประมาณ ๑๕ นาที ตอนนี้เราก็รู้ลมหายใจเข้าออกด้วย รู้คำภาวนาด้วย จิตก็อดซ่านไม่ได้เป็นของธรรมดา ภาวนาไปรู้ลมหายใจเข้าออกไปสัก ๒-๓ นาทีก็เผลอไปคิดเรื่องอื่นเข้ามาแทน ถ้านึกขึ้นมาได้ก็กลับดึงเข้ามาใหม่

ถ้าอาการจิตเป็นอย่างนี้ละก็ ขอบรรดาท่านพุทธบริษัทอย่าเพิ่งคิดว่าเราชั่ว ถือว่าที่เราทำไปนั้นไม่ชั่วแล้วก็ไม่ผิด มันเป็นเรื่องธรรมดาของจิตมันชอบคิดเรื่องอื่น แต่วาถ้าไปคิดเรื่องอื่นแทนที่ ถ้าเรารู้ตัวก็ดึงกลับมาใหม่ ถ้าจิตอยู่ในขั้นอุปจารสมาธิ มันเป็นแบบนี้แหละ เพราะยังไม่ได้ฌานสมาบัติ ถ้าจิตจะทรงตัวจริงต้องเป็น ฌานสมาบัติ ทีนี้พอได้เวลาก็จะมีผู้เข้าไปแนะนำโดยตรง วิธีนี้ถ้าปล่อยให้ปฏิบัติธรรมดานะ พระเคยทำมาแล้ว ๓๐ ปีบ้าง ๔๐ ปีบ้าง บางองค์ ๔๐ ปีไม่ได้ ตายไปเลย ตายไปเยอะ ไม่ใช่เรื่องเล็กนะ เป็นเรื่องใหญ่มากเดิมทีเดียวต้องขึ้นต้นด้วยฌาน ๔ ทีนี้กว่าจะได้ฌาน ๔ เขี้ยวเหี้ยน กินหญ้าต่อไปไม่ได้แล้ว

ต่อมาท่านเจ้าของมาแนะนำบอกว่า ปฏิบัติอย่างนี้ (แบบเก่า) มันไม่มีผล เพราะว่ากำลังของคนไม่พอ ท่านก็แนะนำบอกว่า ให้ขึ้นต้นด้วยอุปจารสมาธิ ใช้กำลังของวิชชาสามแทน การใช้กำลังของวิชชาสามแทนนี้ก็อ่อนไปหน่อย การเคลื่อนไหวตัวรู้สึกตัวน้อย ๆ เป็นที่น่าสงสัย ถ้าหากว่าใช้กำลังเดิม คือกำลังของฌาน ๔ เวลามันออกมันรู้ตัวเหมือนอกจากกระบอกไม้ มันพุ่งตรงออกจากโพรงไม้หรืออกจากถ้า มันรู้ตัวเลย ก็จะปรากฏชัดเป็นแสงสว่างในอากาศ แสงสว่างเป็นลำบ้าง เป็นแสงทั่วไปในอากาศบ้าง จะปรากฏเห็นกายข้างในมันพุ่งตรงออก ไปไหนก็มีรู้สึกเหมือนเราไปเอง

แต่ว่ากำลังแบบนี้เวลานี้ท่านพุทธบริษัทยังรับไม่ได้กว่าจะรับได้ก็ใช้เวลาเป็นเดือนหรืออาจจะเป็นปี ที่สอนมาแล้วระยะต้น เมื่อปี ๒๕๐๘ ได้มาประมาณ ๘๐ คน หลังจากนั้นมาอีก ๑๐ ปี ไม่มีใครได้เลย เพราะกำลังไม่พอ ต่อมาท่านเจ้าของจึงแนะนำบอกว่า ให้ลดกำลังลงเหลือกำลังของวิชชาสาม ทีนี้กำลังของวิชชาสามมีสภาพคล้ายความฝัน เป็นที่น่าสงสัย กำลังของวิชชาสามก็คือใช้กำลังของอุปจารสมาธิแทนฌานสมาบัติ

therefore , the time ministers of your Buddhist all does the temper as an example usual , must not do the mind gives it taut is the meditative absorption Don't forget. , if , be the meditative absorption has no result , be use the blessing that , , please , , shed , , if , will go together with in and out breath , the time inhales , think that , , please , , the time exhales , think that , , shed , , take like [ model ] , The comfortable , ++ , please , don't tiredly , don't go to rush the breath , don't enforce the breath , don't give too fast , don't give too slow , liberate the breath goes to normally , only think punctually inhale think that , , please , , the time exhales to think that , , shed , , take only please , already a donkey that still nobody enters to advise , don't goes to think don't the hand , want to see ? any circumstances , because , if , think curious at that time the mind diffuses to don't be the concentration , and , get into trouble one at your Buddhist all still suspect , while , his adviser liberates sit to pray about 15 minute , now we , know in and out breath with , know the blessing with , mind , miss diffuse no the ordinary , pray go to know in and out breath go to 2-3 somes minute , forget think about [ story ] other come in replace , if , think can upward , get back to pull come in new , if , mind symptoms this like then your Buddhist edge has don'ted just think us bad , be regarded as at we do to go to not bad that then , not wrong , it gets into trouble ordinary of its mind likes to think about [ story ] other , but , the wah is if , go to think about [ story ] other instead of , if , we are aware , pull come back new , if , the mind is in approach concentration level , it is like this particle used at the end of a statement to emphasize it , because , still no meditative apology absorption condemns , if , the mind will keep one's balance TRUE must is , meditative apology absorption condemns , adequate now is time , have person enter advise directly , this way if , liberate minister ordinary please , a monk has evered to do come to 30 already year ? 40 year ? , 40 somes year no , die go to , die go to plentiful , be not the trifle please , get into trouble big very formerly must begin with 4 meditative now absorptions more than 4 meditative fang short absorptions , eat the grass has next no already , later you an owner come to advise tell , minister like this , ( , like [ model ] , old ) , it has no result , because , -ing of not enough [when ] person , you , advise tell , give begin with concentration approach , use force against of the three knowledge replaces , using force against of the three knowledge replaces this , young go to please , movement recovers consciousness a little , ++ , be that doubtful , if , use the handful originally , be -ing of 4 meditative time it absorptions go out it is aware are like the chest from the wood , it directs to depart the hollow of a tree or , the chest from , it is aware , as a result , will evident the light in the air , the light is ? , be general light in the air ? , will appear see a body inside it directs to go out , go to ? , there is feel like us goes to by oneself , but , -ing like this at present you the will Buddhist still can't take more accept also the time is month or , may be year , that teach come to at the beginning already , when , year 2508 get come to about 80 persons , thereafter 10 again year , nobody immediately [ Ok ] , because , not enough [ when ] , later you an owner then advise to tell , give decrease -ing down beyond one's capacity of the three knowledge , the now is ofing the three knowledge has the state resembles the dream , be that doubtful , -ing of the three knowledge is use force against of concentration approach replaces meditative apology absorption condemns ,

ทีนี้มาจุดหนึ่งที่บรรดาท่านพุทธบริษัทยังสงสัย คือ คำว่า ทิพจักขุญาณ คำว่า ทิพจักขุญาณ นี่ไม่ใช่แปลว่า ลูกตาเนื้อเป็นทิพย์ ญาณ เขาแปลว่า รู้ ทิพจักขุญาณ เขาแปลว่า มีความรู้ทางใจคล้ายตาทิพย์ อย่าลืมนะว่าความรู้สึกทางใจคล้ายตาทิพย์ เพราะว่าเรายังไม่ได้ใช้ฌาน ๔ ถ้าใช้ฌาน ๔ ตัวนี้ไม่ต้องอธิบายเพราะมันออกไม่รู้ตัว เมื่อใช้กำลังของวิชชาสามกำลังลังอ่อนลง ไม่สามารถจะมีความเข้มแข็งแบบนั้นได้ ต้องใช้ความสังเกตเป็นเกณฑ์

ถ้าหากว่าศีลดี สมาธิดีพอสมควร ไม่มากนักการตัดสินใจด้านพระนิพพานน้อยเกินไป อย่างนี้ทิพจักขุญาณจะเกิดอย่างอ่อน เกิดความรู้สึกของใจ ความรู้สึกทางใจนี่มันจะมีความรู้สึกอันดับแรกว่าเป็นอะไรต้องตอบทันที ตัวแรกเป็นตัวแท้แล้วก็แน่นอน และเวลาที่ท่านทั้งหลายจะนำไปใช้ให้เป็นประโยชน์ ถ้าทำใจให้สบายคิดว่างานที่เราทำจะมีผลดีหรือผลชั่ว อารมณ์แรกมันบอกปั๊บต้องเชื่ออารมณ์นั้นทันที ทีนี้ถ้าหากว่าถ้าอารมณ์มันอ่อน เมื่อเวลามีผู้เข้าไปแนะนำ หลังจากภาวนาไปแล้วประมาณ ๑๕ นาที เขาจะให้สัญญาณบอกว่าพักได้

แล้วต้องสังเกตนะ ถ้าท่านผู้ใดมีคนไปนั่งข้างหน้า เขาจะแนะนำ ขอให้ท่านผู้นั้นเลิกภาวนาเสียเลย อย่าภาวนา แล้วก็เลิกรู้ลมหายใจเข้าออก ปล่อยใจสบาย ๆ เพราะตอนนั้นไปภาวนาไม่ได้ ขวางกัน ให้ฟังคำแนะนำของผู้แนะนำ ถ้าผู้แนะนำเขาแนะนำว่ายังไงให้ตัดสินใจไปตามนั้น ถ้าเห็นว่ากำลังใจเริ่มเป็นทิพย์พอสมควร เขาจะถามว่า “มีความรู้สึกว่ามีผู้ใดอยู่ข้างหน้าบ้าง...?”

ไม่ใช่หมายถึงตัวเขา ถ้าสมาธิอ่อน ความรู้สึกมันว่ามีก็ตอบว่ามี อย่ายั้งตัวนะ ถ้ายั้งตัวแน่หรือไม่แน่ ตรงนี้ตัวกิเลสคือนิวรณ์ ตัวสงสัยจะขวางทันที คือผิดหมด ถ้าเราเกิดความรู้สึกครั้งแรกว่ามีก็ต้องตอบว่ามี ถ้าเขาถามว่า “ผู้ที่มาอยู่ข้างหน้าเป็นผู้หญิงหรือผู้ชาย” ความรู้สึกมันว่าผู้หญิงหรือผู้ชายก็ตอบทันที อย่ายั้งตัว ถ้ายั้ง ถอยหลังไม่ได้ ผิด ถ้าเขาถามว่าแต่งตัวสีอะไร ก็ตอบตามความรู้สึกถ้าคนข้าง ๆ เขาสีแดง ของเราเขียวก็ตอบเขียวอย่าตามเขานะ

เพราะความเป็นทิพย์ของเทวดา พรหม หรือพระอรหันต์ ย่อมสามารถจะทำให้คนเห็นสีต่างกันในขณะเดียวกัน ถ้าเป็นอย่างนี้สัก ๒-๓ วาระ ครูเขารับรองว่าถูกต้อง กำลังใจจะดีขึ้น ตอนนี้อารมณ์จิตจะเป็นฌานเอง คำว่าเป็นฌานอย่าไปบังคับมันนะ มันจะเป็นของมันเอง เมื่ออารมณ์จิตเริ่มเป็นฌาน ความสว่างไสวจะปรากฏขึ้นบ้างตามพอสมควร ตอนนี้ภาพที่เรามองไม่เห็นจะมีความรู้สึกว่ามีเห็นเป็นผู้หญิงผู้ชายนั่นแหละ มันไม่ปรากฏภาพมาก่อน

แต่ความรู้สึกจะเกิดขึ้นกับใจ เมื่อจิตเริ่มเป็นฌานภาพจึงปรากฏขึ้นกับใจ หลังจากนั้นไปครูเขาจะแนะนำในการตัดขันธ์ ๕ การตัดขันธ์ ๕ มีความสำคัญมาก คือเอาจิตมุ่งพระนิพพานโดยเฉพาะ คิดว่าถ้าตายชาตินี้ เมื่อตายเมื่อไหรขอไปนิพพานจุดเดียว ตัดสินใจแน่นอนละก็ไปถึงนิพพานแน่ หลังจากนั้นเขาจะพาไปพระจุฬามณี ซึ่งตั้อยู่บนสวรรค์ชั้นดาวดึงส์ ถ้าขั้นถึงจุฬามณีพึงทราบได้เลยว่าขณะนั้นจิตเป็นฌาน ๔ ภาพจะเกิดความสว่างไสวมาก

เขาจะพาไปนมัสการพระ ให้เห็นเทวดาหรือพรหม หลังจากผ่านพระจุฬามณีแล้วเขาจะพาตรงไปพระนิพพาน ที่เราว่านิพพานสูญนั้นน่ะ เราจะได้ทราบว่านิพพานไม่สูญ ถ้านิพพานสูญก็ไม่มีพระอรหันต์องค์ไหนไปนิพพาน นี่พูดถึงว่าสำหรับจิตที่มีกำลังอ่อน แต่ว่ามีมากท่านด้วยกันที่มีความเข้มแข็งทางจิต จิตสะอาดจริง พอเริ่มได้รับคำแนะนำจากครูไม่กี่คำจิตจะสว่างจ้า เห็นภาพชัดเจนแจ่มใสมาก เหมือนกับเห็นคนในเวลากลางวัน เครื่องแต่งกายละเอียดละออเพียงใดก็ตาม ก็สามารถจะเห็นได้

ฉะนั้น ผู้จะปฏิบัติมโนมยิทธิ ขอให้ตั้งใจ ถ้าสมาทานศีล ขอให้สมาทานศีลด้วยความเคารพ คิดว่าเวลานี้เป็นผู้มีศีล แล้วก็ภาวนา อย่าลืมใช้คำว่าภาวนาว่า นะ มะ พะ ธะ ควบคู่กับลมหายใจ เวลาหายใจเข้านึกว่า นะ มะ เวลาหายใจออกนึกว่า พะ ธะ เวลาภาวนาอยู่จงอย่าอยากรู้อยากเห็นอะไรทั้งหมด จนกว่าจะมีครูเข้าไปแนะนำ

to bear fruit good or , bad , first its temper tells at once must believe in that temper immediately , the now is if , if , its young temper , when , the time has person enter to advise , after , pray go to already about 15 minute , he will signal to tell can rest , already must observe please , if , who are you ? have a person goes to sit in front of , he will advise , request you person that quit to pray ( lose/go dead ) , don't pray , then , quit know in and out breath , think aimlessly comfortable , ++ , because , at that time go to can't pray , obstruct , give listen an advice of the adviser , if , his adviser advises that , ? decide to go to accordingly , if , think the will begins to are moderately divine , he will ask that , , have feelings that , there is ? in front of ? ...? , , be not mean he , if , the concentration is young , its feeling that , have , answer that , have , don't halt please , if , halt sure ? sure , here the passion is will suspect to obstruct immediately , be wrong be finished , if , we are born the feeling for the first time that , have , must answer that , have , if , he asks that , , who come to stay in front of a woman or , man , its feeling that , a woman is or , man , answer immediately , don't halt , if , halt , can't go backwards , guilt , if , he asks that , dress ? , as a result , answer follow the feeling if , a person beside , ++ , he is red , our is green , answer green don't follow him please , because , the be divine of an angel , Brahma , or , Buddhist saint , should can make color watcher differently meanwhile , , if , like this 2-3 occasion somes , his teacher assures that , be correct , the will will improve , now mind temper is will the meditative absorption by oneself , the word is that , be the meditative absorption don'ts to go to enforce it please , it is will its by oneself , when , mind temper begins to are the meditative absorption , the spark will appear to go up ? follow moderately , now a picture that us will fail to see to have feelings that , there is see man woman that particle used at the end of a statement to emphasize it , it doesn't appear a picture comes to before , but , the feeling will happen with the mind , when , the mind begins to are meditative picture absorption then appears to are under the mind , thereafter go to his teacher will advise in 5 5 group slitting group slittings s are significant very , be take the mind is bound for the release from human affairs especially , think if , die this nation , when , die when , an earthen jar begs for to go to dot one nirvana , decide certainly then reach sure nirvana , thereafter he will induce star-shaped kite jewels monk , which , stay in heaven the second heaven where Indra dwells , if , a level arrives at star-shaped jewels kite haveshould to know immediately [ Ok ] that , at that time the mind is 4 meditative picture absorptions is will born many spark , he will induce to worship a monk , give see an angel or , Brahma , after , change star-shaped kite jewels monk has already him will take straightly the release from human affairs , at us that , zero that nirvana please , we will have known that , the nirvana not zero , if , zero nirvana , have no Buddhist which saint goes to the nirvana , this mention that , for the mind is thatting have young , but , abound you together that have mental strength , clean mind is TRUE , enough [ when ] begin receive how many is an advice from a teacher not ? mind word s are will brightly lit , illustrate bright distinct very , be like see a person in daytime , how much is the clothes thoroughly ? no matter , as a result , can can see , therefore , , person will minister the heart , request intend to , if , acceptance of the Buddhist religious precept commandments , request acceptance of the Buddhist religious precept commandments respectfully , think at present person have the religious precept , then , pray , don't forget use the word that , pray that , , please , , shed , , go together with the breath , the time inhales to think that , , please , , the time exhales to think that , , shed , , what is the time is prayying curious don't ? all , until , will have a teacher enters to advise ,

เขียนโดย "งานบริการคือหัวใจของเรา" ที่ 12:10 หลังเที่ยง